Een goed doordachte winkelinrichting draagt bij aan meer verkopen. Veel ondernemers denken wel aan het inrichten van de etalage, maar op het gebied van winkelinrichting valt nog veel te behalen. De winkelvloer kan klanten namelijk aanzetten om meer te kopen, en om onbewust koopgedrag te stimuleren. Er zijn een aantal slimme dingen die je kunt toepassen om meer producten te verkopen. In deze blog geven we je een aantal tips om je winkelinrichting te optimaliseren.
Praktische indeling
Boven alles moet een winkelinrichting praktisch zijn. Klanten moeten voldoende ruimte hebben om zich door de gangpaden te bewegen, en om comfortabel in de rij bij de kassa te kunnen staan. Ook het personeel moet voldoende ruimte hebben om door de winkel te bewegen. Verkoop je kleding of schoenen? Dan is het belangrijk dat klanten de kleding comfortabel kunnen passen. Als er niet voldoende ruimte is, zullen klanten niet lang in je winkel zijn, en dus ook met minder producten weer naar buiten gaan.
Producten die bij elkaar horen samen plaatsen
Daarnaast is het belangrijk dat je klanten de producten waarnaar zij op zoek zijn makkelijk kunnen vinden. Als je veel verschillende productcategorieën hebt, is het slim om deze categorieën aan te geven met duidelijke bewegwijzering of borden. Daarnaast kun je producten die bij elkaar horen ook het beste bij elkaar plaatsen. Zo kan de klant een goede afweging maken welk product hij of zij wil kopen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de klant misschien nog wel een extra product meeneemt, zoals een bijpassende tandenborstelkoker bij een nieuwe elektrische tandenborstel. Met de juiste instore marketing kun je er dus voor zorgen dat de klant meer producten mee naar huis neemt.
Prijs- en productinformatie
Het is slim om al je producten te voorzien van duidelijke prijs- en productinformatie. Als je dit voor al je producten op dezelfde manier doet, creëer je duidelijkheid voor de klant. Bovendien zorg je ervoor dat je winkel er netjes en overzichtelijk uitziet.
Gebruik de zintuigen
Met de juiste winkelinrichting kun je inspelen op de zintuigen van de klant. Dit kun je doen door simpelweg een goed gevoel bij de klant te creëren. Zet bijvoorbeeld fijne muziek op, bied een kopje koffie aan en zorg voor een lekkere geur in je winkel. Deze factoren dragen eraan bij dat klanten zich goed voelen in je winkel, langer blijven en meer geld uitgeven. Natuurlijk moet je winkelinrichting netjes en overzichtelijk zijn, maar je kunt ook actiemateriaal gebruiken om bepaalde producten uit te lichten. Met directe call-to-actions spoor je de klant aan tot aankopen.
Reacties door admin